Microgreens dyrket på Tjuvholmen Sjømagasin Foto: Mats Olsen - Norges Vel

 

Veileder dyrke for salg - urbant landbruk

Under finner du veilederen. Du kan også laste den ned som PDF fil her

 1.0 Intro

1.1 Hvorfor dyrke grønnsaker i byen og bynære strøk?

Foto: Mattak AS

Dyrking av grønnsaker i byen og bynære strøk har blitt stadig mer populært de siste årene, og det er flere gode grunner til dette. For det første gir denne tilnærmingen muligheten til å utnytte begrenset plass på en effektiv måte. I urbane områder er det ofte knapphet på tilgjengelig jordbruksland. En betydelig mengde mat kan dyrkes vertikalt, på tak eller i containere, og kan være et bidrag i matsikkerheten. Dette er spesielt verdifullt når man tar hensyn til den stadig økende urbaniseringen. Urban grønnsaksdyrking gir muligheten til å redusere mattransportavstander og dermed redusere karbonavtrykket. Lokalt dyrkede grønnsaker kan ofte nå forhandlerne eller forbrukere raskere og med mindre energiforbruk sammenlignet med grønnsaker som må transporteres over lange avstander. Dette har positive miljømessige konsekvenser og kan bidra til bærekraftig matproduksjon. Dyrking i byen gir en mulighet for direktesalg til kunder, som kan føre til høyere fortjeneste for produsentene. Samlet sett gir dyrking av grønnsaker i byen og bynære strøk en mulighet til å utnytte ressursene mer effektivt, redusere miljøpåvirkningen og samtidig skape en mulighet for lønnsomhet for de som ønsker å etablere små virksomheter innenfor denne sektoren.

1.2 Målet med denne guiden

Motivasjonen til aktører som starter slike virksomheter, kan ofte være av interesse for urban dyrking. Da kunnskap om det kommersielle fagområdet eller erfaring med entreprenørskap søkes, setter vi derfor fokus på informasjon om å drive business i denne veilederen. Målet er å bistå med kompetanse innen kommersialisering og entreprenørskap, og skal være for Start-Ups og nye bedrifter innen urbant landbruk. Det skal være en veileder som skal bidra til å utvikle bedrifter med nye verdiskapende forretningsmodeller. Til slutt skal forretningsmodellen ende opp i en forretningsplan, som beskriver hvordan du vil lykkes med bedriften og aktiviteten i et kommersielle henseende. Hva denne veilederen ikke omhandler, er dyrknings- og plantefaglig kompetanse eller den agronomiske delen å utvikle og drive urbane landbruk. For løsninger på dette og å skape et urbant og bærekraftig landbruk er det utviklet en god veileder nedlastbar på vår nettside urbantlandbruk.no. Den er utviklet av Statsforvalteren i Vestfold og Telemark i samarbeid med Tonje Bergh i Plantmania. Du finner den her: https://www.urbantlandbruk.no/vil-du-dyrke-1

2.0 Før du begynner

Bakgrunnen for veilederen er regjerings lansering av en nasjonal strategi for urbant landbruk i februar 2021. For å kunne skape mer urbant landbruk tar strategien for seg tre innsatsområder: bærekraftig by- og stedsutvikling, økt kunnskap om bærekraftig matproduksjon og økt bærekraftig verdiskaping og næringsutvikling. Urbant landbruk er i en tidlig fase, og det etablerer seg stadig nye bedrifter og organisasjoner. Disse har som mål å øke verdiskaping i egen bedrift og i bransjen generelt. Nye verdikjeder er blitt etablert eller er i utvikling. For å nå ambisjonene i strategien er det behov for å utvikle urbant landbruk som en ny robust bransje, samt utvikling av nye og eksisterende bedrifter med nye verdiskapende forretningsmodeller.

Illustrasjon - Lotte Thori Løvstad - https://lottethori.no/

Før du etablerer en bedrift og begynner med forretningsmodellen, vil det bli viktig å sette seg inn i hva som krever å drive en bedrift. Tenk derfor nøye gjennom de viktigste grunnene for deg å starte en bedrift. Når årsaken ligger dybt forankret i deg, vil det hjelpe deg når du skal identifisere muligheter, flaskehalser, ressurser og kompetanse som trengs for å utvikle bedriften. Et sterkt hvorfor du ønsker å etablere en bedrift, vil også drive deg fremover når du må finne løsninger på utfordringer du møter underveis. Tenk videre på verdiene du bringer til virksomheten og verdiene som er viktige for suksess for den.