Nordens største takåker ligger på toppen av Clarion Hotel The Hub

 

Nordens største takåker har fått navnet GrowHub, og ligger på toppen av Clarion Hotel The Hub. Takåkeren serverer hotellets restauranter, barer og gjester med ureiste råvarer og grønne opplevelser.

Kjøkkenhage på taket på Clarion Hotel The Hub i Oslo

GrowHub på Clarion Hotel The Hub. Foto: Clarion Hotel The Hub

- Vi som bruker så mye råvarer har et samfunnsansvar når det kommer til hvor vi kjøper råvarene fra. Målet vårt er å ha mest mulig kortreist mat og minst mulig klimaavtrykk. Urbant landbruk passer godt inn i denne visjonen, forteller sjefskokk på Clarion Hotel The Hub, Moa Davaei.

Han mener det er flere fordeler med urbant landbruk.

- For det første har det et miljømessig aspekt ved seg ved at vi bruker areal som står ledig til å produsere råvarer i stedet for å frakte det over halve verden. I tillegg er det med på å øke bevisstheten hos både ansatte og gjester når det kommer til produksjon av råvarer, utdyper Davaei.

Driftes av U.Reist

Det var i 2019 Growhub-prosjektet startet. Det ubrukte arealet på taket gjorde at hotellet tok kontakt med daværende Bybonden Andreas Capjon for å få hjelp til å finne ut om det var et alternativ med dyrking på taket, og eventuelt hvor mye jord som var tillatt å ha.

Gjennom samarbeidet med bybonden ble de enige om å teste ut dyrking på taket, samt dyrke microgreens i kjelleren til hotellet. Microgreens er hovedsakelig frøplanter av spiselige grønnsaker og urter. Mens sesong for dyrking på taket er fra juni til september, gjelder dyrking av microgreens hele året.

Moa Davaei sjefskokk på Clarion Hotel The Hub i Oslo

Moa Davaeie - sjefskokk på Clarion Hotel The Hub i Oslo. Foto: Mydlring

I dag er det U.Reist stiftet av Capjon i 2019 som drifter dyrkingen på taket og microgreens, samt hjelper til med å finne ut hvilke råvarer de bør dyrke. At det er de ansatte på kjøkkenet som høster og henter råvarene selv, mener Davaei er av stor betydning.

- Vi kokker er jo kjent for å være litt kresne når det kommer til hvordan vi vil at grønnsakene våre skal se ut og hvordan de skal smake. Dette gjør det mulig for oss å plukke grønnsakene og urtene når vi selv synes de ser ferdige ut, sier han.


Vi ser at leverandørene våre har blitt mer bevisste på hva vi vil ha, og det vi vil ha reflekterer på mange måter det kundene våre vil ha. Ressursene på jorda er ikke uendelige, og da er det vår oppgave å forvalte de på en best mulig måte,
— Moa Davaei - Clarion Hotel The Hub

Har fått bier på taket

Bikuber på taket på hotellet Clarion The Hub i Oslo

Bikuber på taket på Clarion Hotel The Hub. Foto: Tonni Jørgensen - ByBi

I vår sjekket også to bikuber med totalt 160.000 bier inn på hotellet. På grunn av biene og innsektsgrunnlaget i Oslo sentrum, har de bevisst valgt å ikke slå gresset og la villblomstene stå på taket. Davaei påpeker at det ikke er gitt at bier trives midt i en storby, men at det foreløpig ser ut som at de trives godt på taket til The Hub.

- Dette vet vi fordi det ble produsert store mengder med honning i år, noe som er et tegn på trivsel, forteller Davaei. Han tror dette kan ha en sammenheng med den positive utviklingen av grøntområde i arealene rundt hotellet. De siste årene har særlig Bjørvika blitt utviklet med mange nye bygg med grønne tak.

- Vekster har heller ikke blitt slått like ofte under pandemien og dermed spredd seg lenger ut, noe som også kan ha virket positivt inn, sier Davaei.

Er selvforsynte med microgreens

Microgreens fra Clarion Hotel The Hub

Microgreens Foto: Myldring

I tillegg til at dyrking av microgreens har et miljømessig aspekt ved seg, påpeker sjefskokken at det også har et økonomisk aspekt ved seg.

- Vi har faktisk sett at det lønner seg for oss å produsere microgreens selv. Vi har vært selvforsynte med microgreens de siste tre månedene, og jeg tipper microgreens vil kunne stå for rundt 60 til 70 prosent av behovet ved høysesongen, forteller Davaei.

Når det kommer til dyrkingen på taket har det foreløpig ikke vært noe de har tjent noe særlig penger på. Dersom de skulle vært hundre prosent selvforsynte her, måtte de hatt mer plass.

- Vi lager mat til såpass mange gjester hver eneste dag at vi umulig kunne ha produsert alt det vi vil ha på taket her. Da måtte vi nok hatt rundt 100 mål å gå på, noe som ikke er praktisk mulig, sier Davaei.

Har planer om å øke det dyrkbare arealet

Til høsten står en ny runde med sanking av honning fra biene på taket for tur. Går alt etter planen er det også snakk om å kanskje utvide arealet for dyrking av microgreens i kjelleren. Med tak på tre forskjellige nivåer ønsker de også å se på mulighetene for å øke det dyrkbare arealet på taket så langt det lar seg gjøre.

Ifølge sjefskokken krever kundene deres kortreiste og økologiske råvarer. Han er overbevist om at det vil bli mer av dette i fremtiden, og at det er viktig å tørre å prøve for å henge med.

- Vi ser at leverandørene våre har blitt mer bevisste på hva vi vil ha, og det vi vil ha reflekterer på mange måter det kundene våre vil ha. Ressursene på jorda er ikke uendelige, og da er det vår oppgave å forvalte de på en best mulig måte, avslutter han.


Fakta om GrowHub

  • Takåker på 200 kvadratmeter på taket av Clarion Hotel The Hub

  • Driftes av U.Reist stiftet av Andreas Capjon (tidligere Bybonden i Oslo)

  • Vil produsere ca. 10.000 grøntenheter per år til hotellets restauranter og gjester

  • Ønsker å fokusere på gamle sorter for å øke mangfoldet,